onsdag 20 december 2017

Öl i Atlanta del VIII


Denna morgon blev det några öl på rummet mellan cirka 9 och 11. AIK hade nämligen bortamatch mot Östersund. Det blev en övertygande 3-0 seger till AIK. Det va väldigt muntert att följa matchen med ett par goda öl på rummet innan det va dags för frukost/lunch. Humöret va på topp och såg framemot resten av dagen.


SPB Devil's Harvest Breakfast IPA 4,9%
7/10


Orpheus Atalanta Tart Plum Saison 5,25%
6,5/10


Denna söndag skulle jag försöka hinna med två stycken bryggeribesök. Dock började jag med att ta en Uber till Amsterdam Cafe för en lunchburgare och en öl. Egentligen får de inte servera öl innan 12.30 på söndagar. Men det visade sig att de flesta inte va så hårda på det. De flesta struntade i den sista halvtimmen. På denna pub kunde jag till och med köpa öl cirka kvart i 12.


Dogfish Head Romantic Chemistry 7,2%
Frukt öl med mango och aprikos samt lite ingefära. 7,5/10


Reformation Atlas Rye IPA 6,8%
8/10


12 minuter skulle det ta att gå igenom parken till bryggeriet Orpheus. Fick gå en bit på leden Atlanta Belt Line. Som vanligt på denna resa så va det olidligt hett att vara ute och gå. Lite över 30 grader. Gick över en liten å som såg rätt uttorkad ut. Vattnet kanske hade nått mig som mest till knäna. Lustigt att se stor varningsskylt på allt man inte fick göra.





Kom fram genomsvettig till bryggeriet och för en gångs skull va det inte så svalt inomhus. Ville aldrig sluta svettas under mitt besök här. Nåja, det va ju bara försöka kompensera vätskeförlusten med öl. Hade sån tur att de hade special fatlagrade öl just idag. Så jag köpte det dyrare paketet med rundtur och finare glas och tillgång till alla ölen på tavlan. 7 smakprover skulle gås igenom. Blev väldigt stressigt då jag hade ett bryggeri kvar som skulle hinnas med innan det stängde. Fick stressa i mig ölen och be om lite mindre smakprov för att hinna.


Orpheus Those Who Cast Shadows - Port Barrel 5%
Stor syra och en del ek. Gott. 8,5/10


Orpheus The Sirens 6%
Syrlig med lite bär. Brygd med gröna jordgubbar. 8,5/10


Orpheus Transmigration of Souls 10%
Grymt bra DIPA. Tropiska frukter och en stor beska. 9/10


Orpheus Noise And Flesh: Blackberry 4,5%
Syrlig och fruktig och med björnbär. 8,5/10

Orpheus Ye Who Enter Here 13,9%
Riktigt bra mjuk och god imperial stout. Tjock och len och lagom söt och lagom rostad. Liten pepprig ton. Härlig öl på nära 14%. 9/10

Orpheus Over and Over 4%
Lite syrlig och torr och fruktig med ananas. 7,5/10

Orpheus The 12th Labor Imperial Stout 13%
Mörk frukt och mörk choklad och lite rök och bränd malt. Väldigt bra. 8,5/10


Skyndade mig iväg med en Uber till Scofflaw nu. Hade väl cirka 2 timmar på mig innan de skulle stänga. Kom in i en stor luftig lokal. Med stora portar öppna så att det fläktade skönt. Betalade för det sedvanliga paketet med rundtur och smakprover. Beställde en öl och när jag letade efter en bra plats att sitta fick jag syn på Fredrik från Brewski som satt ensam med en öl. Slog mig ned efter att jag hade frågat om jag fick göra honom sällskap.


Blev ett väldigt trevligt besök då jag dessutom fick fälja med Fredrik på en visning han fick av bryggeriet. Öl fick jag också. Lite mer än jag hann dricka upp. Scofflaw gör mest bara humliga öl. Gjorde inte mig något då jag precis betat av surt och svart.


Scofflaw Sucker Punch IPA 7,2%
7,5/10


Scofflaw Westside IPA 7,8%
8,5/10


Scofflaw Hooligan 7%
Bästa från Scofflaw som jag provade. 9/10


Scofflaw Sneaky Wheat 8,5%
6,5/10


Nu blev vi utkastade från Scofflaw. De stängde nämligen. Bara att beställa en Uber och få i sig lite mat. Åkte till Midway Pub. Ett ganska stort ställe med en hel del uteplatser. 25 kranar och 100+ flaskor. Tittade aldrig på flaskutbudet. Brukar inte bry mig om det om det finns så det räcker på kran. En Chicken Parmesan sandwich som va godare än den ser ut slank ned bra till ölen.



Burial Insatiable Penchant For Vice 4,4%
Berliner Weisse. 6,5/10


Creature Comforts Biere de Garde with Booger Hill Honey 7,8%
7,5/10

Ytterligare en Uber resa och man va på hotellet igen. Det hade varit en lång dag med en del öl så jag beslutade mig för att ta den sista ölen på rummet. Och vilken öl sedan. Grym dubbel IPA från Wicked Weed. Bra avslutning på en bra dag.


Wicked Weed Freak Of Nature Double IPA 8,5%
9/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar