måndag 18 december 2017

Öl i Atlanta del V


Ny dag och nya öl som skulle drickas. Livet var ganska bra nere i södern. På programmet idag var det främst ett bryggeribesök på agendan. De hade väldigt snåla öppetider. Främst tors-sön och bara cirka 5 timmar öppet dem dagarna. Eftersom mässan var fredag och lördag så hade jag bara torsdag och söndag på mig för bryggeribesök. Idag fick det bli det lokala bryggeriet i Decatur som heter Three Taverns.


Men jag började dagen med en kombinerad frukost och lunch på det lokala stället Taco Mac. En kedja med massa texmex käk och 100 öl på kran. Satte mig som vanligt vid bardisken. Tycker alltid det är det bästa stället på en pub att sitta på. Man har bra uppsikt över utbudet och ser lite vad andra beställer och så är det lite liv och rörelse där. På denna pub kunde man beställa små glas av allt. Trevligt. Nooners kallades de små och tror de va på cirka 10cl. Blev några nooners och väldigt goda Quesadillas. Bra start på dagen.


Southern Brewing Hobnail IPA 6,5%
6,5/10


Jekyll Hop Dang Diggity Southern IPA 6,7%
Tyckte inte om denna. Aning smörighet. 4,5/10


Red Hare SPF 50/50 4,2%
Radler. Nä detta är ju inte gott. Man ska ge tusan i att blanda öl med läsk. Usch. 2/10

Sweetwater TripleTail 5,5%
Nja. Lite klen IPA. 5,5/10


Reformation Declaration 9,7%
Riktigt god Russian Imperial Stout 7,5/10

Väldigt mätt gick jag tillbaka till rummet för lite vila. Three Taverns skulle inte öppna än på nån timme. Klämde en burk Stone på rummet och kikade lite TV.


Stone Ghost Hammer IPA 6,7%
Bra IPA med ett rejält humlebett tillsammans med citrusfrukter och gräs. 7,5/10


Dags att knalla till bryggeriet. En lagom promenad på cirka 25 minuter. Precis när jag skulle gå så kom det en rejäl skur. Första och enda regnet på denna rersa. Fick vänta ut det lite. Gav mig iväg och blev lite blöt men efter ett litet tag slutade det. Man skulle kunna tro att regnet skulle rensa luften lite men nej. Det blev bara värre. Maken till fuktighet har jag nog inte upplevt. Helskotta vad kladdig man blev. Det va grymt skönt att få komma in i det svala bryggeriet och bli serverad kallt vatten.



Efter jag svept vattnet frågade bartendern om jag hade varit på bryggeri förut i Georgia. Nej svarade jag. Då förklarade han att det är lite annorlunda lagar i denna stat. Bryggerierna får nämligen inte servera smakprover. Men de får servera öl om de kallar det souvenir istället. Så om man köpte en rundtur på bryggeriet så ingick det öl som man fick dricka som en souvenir med ett glas. Max 1 liter öl fi ck man då. Och max 2 liter fick man köpa med sig hem. Själva rundturen va det knappt någon som gick utan den va bara till för att kunna sälja smakprover. Här hade de delat upp litern på 6 smakprover. Man fick polletter när man köpte rundturen. Dessa regler skulle upphöra 1 september. Jag va där 17:e augusti. Så det fick bli sex öl för mig.


Three Taverns A Night in Brussels IPA 7,5%
IPA med belgisk jäst. 7/10


Three Taverns Dubbel Shot 7,5%
Abbey Dubbel med havre och kaffe. 7,5/10


Imagination Project #16 | Tolerant IPA 5,5%
IPA med mango, laktos och vanilj. Mjuk och lite söt med frukt och vanilj. Gott. 8/10


Three Taverns Rapturous 5%
Skön suris med jordgubbar. 8/10


Three Taverns Inceptus 2016 6%
Ännu en bra amerikansk suris. Denna är lagrad på rödvins fat. 8,5/10

Three Taverns Departed Spirit 10%
Riktigt bra bourbon lagrad imperial stout. Tjock och fyllig med choklad och vanilj och rostad malt. 8,5/10

Glatt överraskad av kvalitetn på ölen. Hamnade vid ett bord med ett par trevliga amerikaner. En visade sig vara bryggare på Carolina Bauernhaus från South Carolina. De skulle ställa ut på Shelton festivalen. Väldigt trevlig stor amerikan som inte spottade i glaset. Han drack ju dessutom gratis. De andra som satt vid bordet visade sig vara öl journalister. De låg nämligen bakom Beer Street Journal. Jag hade ingen riktig koll på den sidan men när jag senare gick in på den så visade den sig vara väldigt proffsig. Nu låser jag den nån gång i veckan. Det är bara alltså två personer som driver den sidan. En tjej och en kille.

Mycket ostronskal va det som låg en bit bort från restaurangen. Detta va bara en liten del.

Nu var det dags att röra på sig. De frågade om jag ville följa med till ett event på en pub en kortare promenad bort. Så jag följde med dem till Kimball House. Där det va fullt med bryggare som festade rejält på öl och ostron. Blev två öl här för mig.


Creature Comforts / 7venth Sun Southerly Love Batch 2 6,4%
En torrhumlad US wild ale. Riktigt bra. 8,5/10


Fonta Flora Local Snacks 6,4%
Härligt sur med frukter och bär. Dagens bästa. 9/10


Nu hade det blivit hög tid för middag. Lämnade mitt trevliga sällskap som skulle vidare. Jag ville hålla mig i Decatur så jag traskade upp till Square Pub som jag inte hade besökt ännu. En öl och så ännu en Philly Cheese Steak med tater tots. Ja jäklar vad gott.


Scofflaw POG Basement IPA 7,5%
Stabil och bra IPA. 7/10

Dags att avsluta kvällen på Brick Store nu med några öl.


Creature Comforts Loopulus 8,4%
DIPA i samarbete med Brick Store för att fira deras 20 års jubileum. Grymt bra. 9/10


Blackberry Farm Wild Classic Saison 7,2%
8,5/10

Tillbaka till rummet och orkade med en rumsöl. Nästa dag skull det äntligen bli dags för Shelton festivalen.


Wicked Weed Napoleon Complex 5,2%
APA 7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar