lördag 16 december 2017

Öl i Atlanta del III


Ny dag i över 30 gradig värme skulle klaras av. Idag va planen att ta mig tillbaka till den mysiga förorten Little 5 Point och besöka ett par ställen till där. Plus att mer öl skulle inhandlas. Hade ju två väskor som skulle fyllas. Ej vis av gårdagen så gick jag återigen till tunnelbanan i grym hetta och sedan ytterligare en kvart i stekande sol. Till sist kom jag fram till det näst högst rankade stället enligt ratebeer.


Porter Beer Bar. Jag va såklart först på plats. Inte många minuter hann gå sedan öppning innan jag svettig satt mig ned. Utan att ett ord behövdes yttras så ställdes ett kallt glas vatten fram till mig. Den hälldes i fort och påfyllning på en gång fick jag. Värsta törsten släckt och svetten började lägga sig lite. Nu var det dags att syna öllistan. Ca 50 öl på fat fanns och en gedigen flasklista på 800 sorter. Suröls delen är överlägset det bästa jag sett på denna sida atlanten. Kul med Brewski öl pga festivalen. Inga flights eller tasters här som på de flesta ställena i Atlanta. Men jag lyckades få till half pours på de stora iallafall. En väldigt god crabsandwich intogs också.




Southern Barrel Damn Yankee IPA 6,4%
Väldigt god NEIPA med rejäl fruktighet. 8,5/10


Scofflaw Double Jeopardy 10%
Fantastisk DIPA. Tyckte denna va bättre än deras storsäljare Basement. 9/10

Evil Twin Sumo in a Sidecar 7%
Fick denna gratis då det va det sista i fatet. Såg ut som skit och tror inte den ska se ut så. Däremot smakade den faktiskt rätt bra. 8/10

Wild Heaven / Cigar City / Max Lager's / Mazurt To Dan! 8,5%
Detta är en hyllningsöl till en stor öl personlighet i Georgia. Dan Rosen. Han omkom tragiskt i en hit-and-run. Ölet är en DIPA med kokos. Eftersom jag inte är så förtjust i kokos så va detta inte min grej alls. 6/10


Sierra Nevada / Boneyard Beer Camp West Coast-Style DIPA 8,3%
Denna öl va mycket mer i min stil. Grymt bra. 9/10

Cherry Street Steppin' Razor 8%
Denna va tyvärr inte så bra. En del smörighet och för maltig. 5/10


Sierra Nevada / Avery Beer Camp Dry-Hopped Barleywine-Style Ale 9,4%
Big Foot och Hog Heaven blandad. Måste ju bara bli gott. Jodå. Torrhumlad. Härlig med torkad frukt och ett bra bett från beskan. 8,5/10

D9 Brown Sugar Brown Cow 6,9%
Brown Ale är inte min favorit stil. 6/10


Nu hade det blivit dags att röra på sig lite. Gick runt och kikade lite på husen och väggmålningarna som fanns lite här och där. Hade hört talas om ett ställe som skulle ha galna burgare och bra öl. Tvungen att gå dit. Precis ätit lite så skule inte ha en burgare men öl ville jag ju ha. Tyvärr inte så jättebra sortiment men lyckades hitta nåt iallafall. Burgarna såg helt galna ut. Och entrén va lite speciell också. Man gick in i en dödskalle.



Wild Heaven White Blackbird 6%
God saison. Krämig och fruktig 7,5/10


Efter den så skulle jag iväg till en annan pub en bit bort. Front Page News. De hade en mysig uteservering i skuggan och en fontän. Riktigt trevligt. Nu hade jag blivit hungrig också. Vilken lycka att de hade Philly Cheese Steak. De kan variera en del på de olika ställena men just den här va i topp av de jag provat tidigare.



Abita Wrought Iron IPA 6,9%
Stabil och bra IPA. 7/10


Blev bara en öl där också innan det va dags att ta sig vidare ned för gatan till ännu en av de topprankade ställena. Wrecking Bar Brewpub. Ett väldigt trevligt ställe med en bra kvalitet på deras egna öl. 12 öl på fat hade de. Fanns bara en flight med förvalda öl man kunde få. Annars kunde man ta half pints av allt.


Wrecking Bar Haze Healer 5,5%
Grumlig öl med en massa fruktjuice. Lite tunn kanske. 7,5/10

Wrecking Bar Juice Willis The Fifth Element Strawberry Milkshake 6,7%
Väldigt len och krämig. Juice och lactos och aning jordgubbar. Funkar bättre än jag trodde. 7,5/10

Pratade en del med ett trevligt gammalt par vid baren. Efter jag druckit två öl frågade de mig om mina planer. Jag sade att jag hade tänkt ta mig till en ölaffär närmare mitt hotell som hette Ale Yeah! Och vilken tur jag hade. Det visade sig att de skulle åt det hållet och erbjöd mig skjuts dit. Jag tackade snabbt ja. Väldigt oväntat och kul. Ja, amerikaner är ett trevligt och öppet folk.

Väl framme på Ale Yeah! hade jag läst att de skulle ha en del öl på fat också. Gick fram till kassan och frågade om vad de hade för öl. Visade sig att man bara fick köpa growlers. Absolut inte dricka inne i lokalen medans man handlade. Tusan också. Georgia har lite striktare alkohol regler än andra stater jag varit i. Återigen fylldes ryggsäcken proppfull med öl. När jag skulle betala så tog ägaren fram en Evil Twin Even More Jesus som han hade bakom disken. Han delade den med mig och en kund till. Nu fick jag plötsligt dricka i affären. Riktigt trevligt. Han skulle också på festivalen.


En Uber hem till hotellet och dumpa ryggan med öl, Sen begav jag mig till Brick Store. Detta grymma ställe besöktes varje dag utom en. Så bra och såklart spelade läget in också.


Urban Family Of Both Worlds 6,4%
Farmhouse Ale med Nelson Sauvin humle. Superb öl. Fruktig som en IPA. Krämig och mjuk med lite bubbelgum. 9/10


Sweetwater Dirty South 7,5%
NEIPA som va riktigt god. Massa tropisk juice. En grym pretzel slank ned till den. 9/10

En riktigt bra dag med en hel del bra öl va till ända nu. Dags att samla nya krafter. Blir nog en och annan öl nästa dag också.

Lite bilder från Little Five Points








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar