fredag 15 december 2017

Öl i Atlanta del II


Första natten va precis som den brukar vara när man anlänt till USA. Man vaknar tusen gånger och vänder och vrider på sig och ger till sist upp efter bara några timmars sömn. Frukost intogs runt 7 tiden och sedan blev det lite vila på rummet i väntan på att mitt första mål för dagen skulle öppna vid 11.

Helt ovetandes ännu om hettan utomhus steg jag ut och gick den knappa kvarten till tunnelbanan. Efter bara några minuter började det rinna om mig. Oj tusan vad varmt det va. Nåja det va ju bara knalla på. När jag väl kom fram till tunnelbanan så rann det ordentligt om mig. Olidlig väntan på tunnelbanan i några minuter innan jag fick svalka mig lite under de 8 minuter färden tog.

Från stationen hade jag sedan ytterligare 16 minuter att gå och det brukar ju inte vara nån fara. Jag  tycker om att gå en del mellan ställena som jag ska besöka. Men inte tusan hade jag räknat med denna grymma hetta. Det va långa och svettiga 16 minuters promenad till Krog Street Market. Väl framme så hade de gratis vatten som man själv fick ta från en behållare. Med eller utan kolsyra. Och fast det va öl jag hade kommit dit för så kastade jag mig direkt över ett par muggar med iskallt uppfriskande vatten. 


Kl 11 öppnade Hop City som är en kombinerad pub och affär. Puben ligger utanför själva affärslokalen och har 60 kranar. Det va lugnt och skönt där en måndag förmiddag. Satte igång och provade mig igenom några öl.


Left Nut Bridge to Nowhere 6%
Bra vanlig standard IPA med en bra beska 7/10


Allagash Fluxus 2016 8,5%
Bra öl  med lite citrongräs, syrlighet och örter. 7,5/10


Evil Twin Pleasure to Meet You, I'm a Big Fan of Your Beers IPA  7%
Grymt bra IPA. Massor av juicig frukt och en bra beska. 8,5/10


Wicked Weed Plainsdealer 8%
Bourbon lagrad sour som jäst med citron zest. Väldigt bra. 8,5/10


Hungern hade slagit till nu och eftersom Krog Street Market va en typ av foodcourt va det bara ge sig ut och kika på utbudet. Fanns en hel del att välja på men jag hade ju redan bestämt mig innan att det skulle bli en burgare på Fred's Meat and Bread. De skulle ha en burgare som platsade på top 10 listan av de bästa i hela Atlanta. Den va enkel med bara ost och pickles men grymt god. Köttig och flottig. Ja nu va man väldigt glad. Så det va bara att ta vara på lyckoruset och gå in i shopen på Hop City och storhandla. Fyllde ryggan till bristningsgränsen. 


Träffade en trevlig amerikan på Hop City som undrade om jag ville följa med till hans stamställe bara några minuter bort. Javisst tyckte jag. Men tyvärr visade det sig att det va stängt måndagar. Det hade han glömt. Nåja vi gick hem till honom så att han kunde dumpa sina öl och sedan tog vi en Uber till Little 5 Corner som hade en takterrass. Jodå. Det va hett. Krävde lite dryck. Innan jag visste ordet av hade han beställt in kycklingvingar och två öl till oss. Det va special pris på Miller High Life. 1 dollar pinten. Jaja, det va bara hälla i sig. Sedan lyckades jag beställa själv och då blev det nåt helt annat.


Miller High Life 4,6%
Blaskigt och inte så gott. 2,5/10

Creature Comforts Tropicália 6,5%
Deras flaggskepp. Och ja den va grymt bra. Tropiska frukter och en lagom beska. 8,5/10

Efter ytterligare en Uber resa så befann vi oss på en annan pub som va rätt mysig med en uteservering i skuggan. Här blev det tre öl.


Scofflaw Basement IPA 7,8%
Jag hade aldrig hört talas om Scofflaw tidigare. Men när jag läste på lite inför resan så dök de upp som det mest spännande bryggeriet i området just nu. I stort sett bara humlig öl brygger de. Och den kändaste är just Basement IPA. Solid och bra IPA med blodapelsin, grape, citrus och en bra beska. Rätt bra maltighet för balansen. 8,5/10

Monday Night Slap Fight 5%
Helt ok IPA. Lättdrucken även fast den har mycket citrus i smaken. 6,5/10

Orpheus Serpent Bite 6,5%
En torrhumlad surmäskad saison. Trevligt. Jo, den funkade bra. Syrlig och härlig. 7,5/10

Nu hade det blivit dags att säga adjö till amerikanen som jag hade många trevliga timmar med. Väskan behövdes dumpas på hotellet och mat behövdes intas. Så en Uber beställdes till hotellet. Efter avlämning av väskan knallade jag ned till en bryggeri pub. Lite öl och en konstig pretzel beställdes in.



Twain's 11th Hour American Pale Ale 6%
En helt ok APA. Fruktig och god. 7/10


Twain's Celebrated Jumping Frog 7%
Stabil. 7/10

Nu hade jag fått nog för idag. Väldigt seg efter en hel dags ölande och så värmen på det och för lite sömn. Bara släpa sig tillbaka till hotellet och krasha i sängen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar