tisdag 17 januari 2017

Öl i Bryssel del III


En ny dag och nu var det dags för ett nytt försök på Cantillon. Efter samma dryga men stärkande halvtimmes promenad så kom jag äntligen in på bryggeriet. Tog turen och kikade runt inne på bryggeriet. Väldigt udda att man först fick en muntlig introduktion och sedan fick man knalla runt helt själv bland tunnor och fat.





Efterr rundturen fick jag två smakprov och sedan beställde jag in en storflaska Cantillon Fou’ Foune. Underbart gott som vanligt. Härligt ställe men eftersom jag var ensam så orkade jag inte en storflaska till utan jag köpte med mig det jag skulle ha från shopen och traskade med tung ryggsäck den tunga promenaden till hotellet.




Passade på att vila benen lite på rummet och ta en öl i solen på balkongen.


Struise Aestatis 11%
Väldigt söt med mörka bär, farinsocker, melass och aningen salmiak. Inte riktigt i min smak. 6,5/10

Nu var det dags att återigen slå sig ned på den soliga uteserveringen på Moeder Lambic. Mitt favoritställe.


Verzet Oud Bruin Vine Yard (earlier: Vinyard) 6,5%
Syrlig och god med vita druvor, trä och vinäger. 7,5/10


Le Trou du Diable Albert 3 5,49%
Lätt och frisk saison med aning vitpeppar och örter. 6,5/10


Sainte Crucienne White Rabbit 5%
Citrushumle i doften. Smaken är massor med gräs och en aning citrus. Lite tunn men rätt bra APA i värmen. 7/10


Toccalmatto Ryevolution 8,8%
Kryddig med råg och tallbarr. För mycket rågsmak för mig. 6/10

Nu var det dags att gå och äta. Blev inget speciellt. En burgare och en Ciney Blond. Gott men som sagt inget speciellt. Blev även en ok belgian strong ale.


Silly Double Enghien Blonde 7,5%
Bröd, honung, apelsinskal och karamell. 6,5/10




Nu var det dags att besöka ett nytt ställe. Le Poechenellekelder ligger precis vid Manneken Pis och det var kul att sitta ute och titta på alla turister som fotade och hade sig. Puben har cirka 5 kranar och 120+ flaskor. Gick aldrig in. Tog en underbart god De Dolle Oerbier. Satt fint.


En avslutning av kvällen igen på Cafe Delirium.


Oud Beersel Bersalis Sourblend 6%
Ganska snäll med en del sura nappar. Frisk och god. 6,5/10


Charles Quint / Keizer Karel Ommegang 8%
Trevlig söt öl med karamell, jäst, gräs och blommor. 7/10

Dags att bege sig till rummet och väl där så blev det en avslutande öl.


Potteloereke 8%
Söt med mörk frukt och melass. Nja, sådär men den gick ju ned. 6/10

God natt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar