tisdag 17 januari 2017

Öl i Bryssel del I


Äntligen dags för mig att besöka Bryssel för första gången. Har velat åka i flera år nu men av någon anledning aldrig blivit av. Nu hade jag bestämt mig för ett besök i mitten på augusti. Resan ner från bromma gick väldigt smidigt. Tog tåget från flygplatsen till stationen Bryssel Nord. Hotellet låg bara ca 5-10 minuters promenad från stationen. Checkade in på hotellet och gick ut i det soliga varma vädret. Kom ned en söndag men mycket var öppet ändå. Började med att besöka en ölaffär. Valet föll på de Biertempel. Mitt i stan och dessutom öppet. Stort utbud och några inköp till rummet blev det. Väskutrymmet hem var vikt för Cantillon flaskor.


Nu var det dags för att äta middag och dricka öl. Begav mig till Nüetnigenough. Väldigt revligt litet ställe. Ett par bord utomhus men de var upptagna så jag satte mig inne. Här blev det tre öl och en portion med kalvköttbullar, majonnäs och pommes. Väldigt gott. Dessa öl dracks.


L’Ermitage La Lanterne 5,5%
Bra IPA med lite ananas och en kort lätt gräsig beska. Trevlig första öl. 7/10


De la Senne / Mont Salève Double Saison (with Brett, bottle only) 8%
Massor med frukt i denna härliga saison. Aning jäst och lite funk också. Väldigt bra. 8/10


Gaverhopke Spring Tipple 8%
En tripel. Inget speciellt med denna. Söt frukt och jäst och lite godis. Ok. 6/10




Nu hade jag ätit och druckit klart här. Nu var det dags att bege sig till Moeder Lambic Fontainas. Det är inte för inte som det stället är högst rankat  i Bryssel på ratebeer skulle jag bli varse. Stor uteservering med ganska många sittplatser. Massor med personal som sprang runt och serverade vid borden. Vädret var som sagt väldigt bra så uteserveringen var full. Jag hamnade inne. Bad att få titta på gästlistan. Det fanns 15 kranar på den. Cirka 30 fasta ska det finnas också. Det blev tre öl här. Två från gästlistan och en ljuvlig Cantillon kriek från fasta.


Le Trou du Diable Aldred 4,25%
Stor beska i denna saison som  var helt ok. 6,5/10


Tilquin Assemblage/Blend 6,4%
Dagens bästa öl. Syrlig med sura äpplen, stall och citrus. Mjuk munkänsla. Serveras från cask. Ingen kolsyra. Väldigt väldigt bra. 9/10



Ett sista stopp denna första kväll skulle bli Delirium Caf'é. Ett underligt ställe. Ligger i en liten återvändsgränd. Säger bara tack för google maps. Jäklar va många gränder som ringlar hit och dit i gamla stan. Omöjligt för mig som va där första gången att hitta utan google maps. När jag väl hittade dit så var stället fullsmockat med folk och varmt som i en bastu, Högljutt och lite stökigt. Fatlistan va lite småtråkig tyckte jag. Nåja blev två öl här.


Brussels Beer Project Morning Sunshine 5,7%
En pigg och uppfriskande veteöl med hallon. Satt fint i den stekheta lokalen. 6,5/10


Witkap Pater Dubbel 7%
En småtråkig söt dubbel. 5,5/10


Gick förbi det stora torget och där var det fullt med folk och någon blomutställning. Rätt coolt. Massor med blommor som bildade fina mönster. De körde en ljusshow också på alla blommorna. Häftigt att bara ramla på något sådant. Nu var jag rätt slut och gick till hotellet för att sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar