tisdag 19 juni 2012

SF Beer Week del I

Väldigt sent inlägg men nu hade jag tänkt redogöra för den underbara resan jag och Jonas gjorde till SF. Mötte upp en ganska trött Jonas vid kallhäll station för vidare transport till arlanda med bil. Väl framme vid arlanda så passade jag på att prova en pang pang öl som Jonas hade med sig till mig.

PangPang Puttin’ in Hours Pale Ale från Pangpang brewery. En mycket fruktig apa med mandariner, mango och citrus. Rejält humlebett hade den också. Bra öl. 7,5

Inte så mycket att säga om själva flygningen. Den var väldigt lång naturligtvis. Startade vid 9-tiden har jag för mig och efter en mellanlandning i chicago så var vi framme i SF vid 18 lokal tid. Hann med två nya öl i Chicago.

Goose Island Honkers Ale ganska ordinär öl. Fruktig med karamell och citrus. 5,5/10

Goose Island Marisol va lite mer spännande. En begisk ale med koriander, söt frukt och en bra beska. Avslutar torrt och kryddigt.

När vi väl kom fram till SF så åkte vi till hotellet för att dumpa väskorna och sedan ta oss till City Beer. Tog mycket längre tid än vi hade räknat med eftersom kinesiska nyåret firades med en massa parader och avstängda gator. Väldigt krångligt och svårt att ta sig fram. Till slut kom vi då ändå fram och nu blev det hög kvalitet på ölen. Medans man drack dem kunde man också passa på att handla öl som skulle följa med hem.

Jag började med en Russian River Supplication. Helt suverän öl. Syrligt uppfriskande med körsbär, vitt vin, druvor och brett. 9/10

Jonas tog in en Hanssens Scarenbecca Kriek. En av de dyraste falskor de hade i affären. Härlig öl som hade både söta och syrliga bärsmaker. Vinöst och druvor även här men mer åt rosehållet istället för vitt vin. Mandel och körsbär. 8/10

High Water Retribütion Imperial IPA var en otroligt god IIPA. Söt karamellig med riktigt stor beska och en massa härlig frukt såsom grape, citrus, persikor och ananas. 8,5/10

Sierra Nevada Beer Camp Hopsichord på fat blev nästa öl. Stor fruktig smak med persikor och grapefrukt. Sött godis och karameller finns också. Beskan är ganska stor. Iallafall över medel. Tall och citrus. Riktigt fin och färsk öl. 8,5/10

Sierra Nevada Hoptimum en till SN öl på fat. Och denna var riktigt bra. Kvällens bästa tillsammans med Supplication. Galet mycket humle i denna öl. Massa frukt men riktigt stor beska och även lite vaniljsötma och bitterhet. 9/10

Den galet långa dagen/kvällen var inte slut här men mina anteckningar är det. Vi följde med ett par amerikaner som vi träffade på City Beer till en ganska närbelägen restaurang där det blev middag och en Sudwerk Fest Märzen från Sudwerk Privatbrauerei Hubsch. Efter det begav vi oss till Rouge för en öl till innan det blev välbehövlig sömn.

Ninkasi Brewing Company
Innan vi somnade blev det dock en eftersläckare i form av Ninkasi Believer Double Red som jag inte tyckte va så jättebra. Mycket karamell och bröd samt en del hö. 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar